TEKNIKPROGRAMMET

Teknikprogrammet ger oavsett inriktning en bred behörighet för vidare studier på högskola och universitet. Genom det individuella valet har du dessutom möjlighet att profilera din utbildning ännu mer. Då du kan välja kurser som riktar sig mer mot digitalt skapande och design eller mot programmering. Teknikprogrammet har två inriktningar; Informations- och medieteknik och Teknikvetenskap, läs mer nedan.

Vill du veta mer om teknikprogrammet?

Kontakta Kattis för frågor om teknikprogrammet och vad man gör där, kattis.olsson@halsingegymnasiet.se eller vår studie- och yrkesvägledare
Mia, syv@halsingegymnasiet.se. Hon svarar på frågor om poäng, kurser (ex.språk), meritpoäng m.m.

Informations- och medieteknik

Är du intresserad av den nya tidens medier? Tycker du om att använda olika typer av datorprogram? Verkar det intressant med programmering, rörliga bilder eller 3D grafik? På inriktningen informations- och medieteknik får du bland annat, skapa appar och spel till datorer och mobiltelefoner.

Du får profilera företag genom att ta fram grafiska profiler med bland annat logotyper och du lär dig om hur reklam fungerar, genom att hitta rätt medier för rätt målgrupp. Du lär dig grunderna inom många olika typer av datorprogram, så som bildbehandling och 3D grafik. Inom film och tv får du ta fram filmidéer, skapa manus, hantera kameror och ljud. Du filmar och klipper, skapar videoeffekter.

Du lär dig även att skapa animationer i både 2- och 3D miljöer. Vi arbetar i ledande program som är direkt gångbara inom många olika branscher.

Teknikvetenskap

Har du planer på att bli ingenjör? Vill du ha en bred utbildning som ger god behörighet till högskola och universitet? Tycker du att det är intressant med ämnen som matematik och teknik? Inriktningen teknikvetenskap har ett stort innehåll av matematik, fysik och teknik och är det bästa valet för dig som siktar på att en dag bli ingenjör eller läsa en teknisk eftergymnasial utbildning.

Matematik och fysik är grunden för allt avancerat tekniskt arbete inom så pass skilda områden som elektronik, konstruktion, materialutveckling, rymdteknik och nanoteknik. Att ha goda kunskaper inom området matematik är också en fördel om du senare vill jobba med bland annat konstruktion och datorprogrammering. Under den här utbildningen kommer du att läsa samtliga matematikkurser och Fysik 1 och Fysik 2 som ger en bra grund för vidare studier. Du kommer också att läsa kursen teknik 2 som är en vidareutbildning av kursen teknik 1, som samtliga teknikstuderande läser.

Om du väljer inriktningen teknikvetenskap kommer du att lämna gymnasiet väl förberedd för högre studier på de ingenjörsutbildningar som universitet och högskolor erbjuder.