Bilderna kommer ifrån sommarens och höstens aktiviteter. Toppbestigningar av Galdhöpiggen, Glittertind och Besseggen samt glaciärvandring i Jotunheimen, Paddling i Gryckån och Voxnan, Överlevnadshelg på Forsön, Bestigning av Helagsfjället och Naturvandring i Hamra nationalpark.

Fantastiska upplevelser allihopa! /Dennis

Jotunheimen i Norge – Naturguidning & Äventyr 2 med både tvåor och treor

På väg upp på Galdhöpiggen. Glittertind syns i bakgrunden med både snö och solsken på sig.

Kamvandring intill ett brant parti på väg upp mot Galdhöpiggen

Vi gick på ett pärlband i molnen, alla 49 tillsammans.

49 pers på toppen av Galdhöpiggen, nordens högsta berg 2469 möh!

Första fikapausen på väg till Glittertind, nere i dalen ligger vårt tältläger vid fjällstationen Spiterstulen. Uppe till höger syns Galdhöpiggen.

Ett större vattendrag måste passeras på vägen, tillslut kom alla över torrskodda efter att vi hjälpts åt med företaget.

Ett större vattendrag måste passeras på vägen, tillslut kom alla över torrskodda efter att vi hjälpts åt med företaget, Glittertind syns i bakgrunden till vänster.

Fikapaus strax innan snögränsen i kanonhärligt väder på Glittertind!

Sista stegen på Glittertinds toppglaciär, en rejäl snödriva på ca 2440 möh, lite olika beroende på avsmältning.

Gänget som hade glädjen att toppa Glittertind denna vackra sommardag!

Hyfsad vy över några av Jotunheimens toppar, taget från toppen av Glittertind.

Sönderbrutet stenblock på "Sagan om ringen"-slättlandet på vägen ner.

Sönderbrutet stenblock på ”Sagan om ringen”-slättlandet på vägen ner.

Två lärare tog chansen att övernatta under bar himmel vid Besseggen, härlig upplevelse!

Bussen står troget och väntar på att ta oss vidare mot nya mål.

En rast på Besseggen med den turkosa glaciärsjön Gjende nedanför.

En rast på Besseggen med den turkosa glaciärsjön Gjende nedanför. En stund innan hade vi åkt färja där nere för att ta oss till starten för vandringen över Besseggen.

Här från Besseggen ser vi Bessvatnet på höger och Gjende på vänster. 400 höjdmeter skiljer sjöarna, Bessvatnet ligger på 1380 möh.

Gjende till vänster och en liten pöl på andra sidan Besseggen.

En liten pöl och Gjende.

Bessvatnet på vänster, Gjende till höger och Besseggen som skiljer dem åt. 400 höjdmeter mellan sjöarna, Bessvatnet ligger på 1380 möh. Som ni ser ligger isen trots att det snart är midsommar.

Fredrik sträcker ut i solskenet.

Fredrik sträcker ut i solskenet med en macka i handen.

Suspekt Norrman på toppröset.

Frida och Fredrik på väg ner.

Paddling i Gryckån & Voxnan – Naturguidning & Äventyr 1 med tvåorna

Fredrik paddlar Gryckån med thermosen i högsta hugg!

Fredrik paddlar Gryckån med thermosen i högsta hugg, och visar en kort stund sitt rätta jag med ett leende 😉 !

Strandhugg längsmed en av Gryckåns stränder.

En vacker paddlingsdag i ett av Gryckåns lugnvatten.

På väg genom bäverland, här i krokarna såg några av oss faktiskt en bäver mitt på dagen.

En av två forsar som skördade sina offer...de flesta som försökte fick se sig besegrade av forsen.

En av två forsar som skördade sina offer…de flesta som försökte fick se sig besegrade av forsen. Några valde att ta upp kanoten och bära den på land, ganska klokt val.

Johan fräser på en panna rökt fläsk, det smakade ljuvligt efter en dag i kanoten!

Framme i Frostkilen där vi övernattade fräste Johan på en panna rökt fläsk, det smakade ljuvligt efter en dag i kanoten!

Överlevnadshelg på Forsön – Naturguidning & Äventyr 2 med treorna

Ädel bygger skydd för natten under överlevnadshelgens första kväll.

Ädel är nöjd med sitt verk, nu ska bara granriset på sen är det klart!

Ädel är nöjd med sitt verk, nu ska bara granriset på sen är det klart! Brasan gör vi mot stenen för att reflektera värmen in i skyddet under natten.

Elden är din bästa vän under de mörka timmarna.

En härlig morgon vid norra delen av Forsön!

Paula och Nathalie renar respektive dricker vatten. Vi hade med oss en reningsapparat för att inte ta några risker med vattenkvaliteten.

Helt OK med en bulle på söndagen efter att ha levt nästan två dygn utan annat än lite blåbär. Alla verkade klara matbristen utan problem, vilket nog förvånade många av oss.

Helt OK med en bulle och lite choklad på söndagen efter att ha levt nästan två dygn utan annat än lite blåbär. Alla verkade klara matbristen utan problem, vilket nog förvånade många av oss.

Helagsfjället – Naturguidning & Äventyr 2 med tvåorna

Vi lämnar bussen på parkeringen i Kläppen utanför Ljungdalen och ger oss av på en 12 kilometers vandring till Helags fjällstation.

Fikapaus vid trädgränsen på vägen till Helags.

Ett vattendrag att passera och ett utmärkt tillfälle att fylla vattenflaskorna.

Efter en natt i tält gav vi oss gemensamt av mot toppen!

Fika på topp! Mitt i molnet som omger toppen tar vi en fika inför nedvägens vandring.

Robin ger upp då han nått toppen... men sedan ångrade han sig och följde med ner :-)

Robin ger upp då han nått toppen… men sedan ångrade han sig och följde med ner 🙂

Den sedvanliga toppbilden. 38 glada var vi på toppen den här gången, flera bet ihop trots förkylning - imponerande!

Den sedvanliga toppbilden. 38 glada var vi på toppen den här gången, flera bet ihop trots förkylning – imponerande!

Här har ni Sveriges sydligaste glaciär i skuggan av Helagstoppen. Man ser hur den krympt och dragit sig tillbaka de senaste åren. Då jag var här första gången för 20 år sedan var nästan allt vi ser på bilden glaciär. Ibland blir vår klimatförändring så sorgligt påtaglig.

Här har ni Sveriges sydligaste glaciär i skuggan av Helagstoppen. Man ser hur den krympt och dragit sig tillbaka de senaste åren. Då jag var här första gången för 20 år sedan var det glaciär ända ner till snöfläckarna. Ibland blir vår klimatförändring så sorgligt påtaglig.

För att hinna undan ett annalkande oväder vandrade vi tillbaka redan den andra dagen, vilket märktes på stelheten i lederna hos många av oss vid pinkpausen på hemvägen :-)

För att hinna undan ett annalkande oväder vandrade vi tillbaka redan den andra dagen, då vi tidigare på förmiddagen varit på toppen, vilket märktes på stelheten i lederna hos många av oss vid pinkpausen på hemvägen 🙂

Hamra nationalpark – Naturguidning & Äventyr 2 med treorna

Ingången till gamla Hamra nationalpark som bildades 1909, i första omgången parker tillsammans med storheter som Abisko, Sarek och Stora sjöfallet. Här i gammelskogen nådde aldrig yxan eller motorsågen.

Ingången till gamla Hamra nationalpark som bildades 1909, i första omgången parker tillsammans med storheter som Abisko, Sarek och Stora sjöfallet. Hit nådde aldrig yxan eller motorsågen.

Hela gänget samlat vid svansjön, på den sista gemensamma aktiviteten på kursen, kul har vi haft och mycket har vi varit med om på våra strapatser!

Adrian står och myser i Gammelskogen.

Elin påstår ju själv att hon är tuffare än de flesta, och här demonstrerar hon det genom att grilla korven med bara händerna...

Mer välordnad grillplats får man leta efter, riktigt påkostat i Nationalparken.

Bitvis var det spångat genom myrlandskapet, men det var inte många av oss som var torrskodda innan dagen var slut :-)

Bitvis var det spångat genom myrlandskapet, men det var inte många av oss som var torrskodda innan dagen var slut 🙂

Ett bastant utkikstorn finns vid den stora myren. Härifrån sägs det att man bland annat kan se orrspel på våren.

Robin verkar minst sagt nöjd med dagen :-)

Robin verkar minst sagt nöjd med dagen 🙂

Här och var ser man tjärvedstubbar som en gång i tiden eldhärjats. De äldsta träden i Gammelskogen lär ha eldhärjats inte mindre än fem gånger!

Här och var ser man tjärvedstubbar som en gång i tiden eldhärjats. De äldsta träden i Gammelskogen lär ha brunnit inte mindre än fem gånger!

Erik bestämmer sig för att lita på vattenkvaliteten i svartån, och vad jag vet gick det vägen.

På ett ställe korsade leden svartån, det sägs att några missade det och fortsatte innan de till slut hittade vägen över ån...

På ett ställe korsade leden svartån, det sägs att några av oss missade det och fortsatte innan de till slut vände och hittade vägen över ån…

Svartån flyter mystiskt fram genom skogslandskapet, det är verkligen otroligt vackert här.

Svartån flyter mystiskt fram längs hällar som inlandsisen slipat till, genom skogslandskapet och ut i Voxnan, det är verkligen otroligt vackert här.

Nästa aktivitet kommer den 4-5 oktober, och då är det våra nya ettors tur att ge sig ut i skogen. Vi ska vandra Finnskogsleden från Annefors och runt genom finnskogen i en slinga tillbaka till Annefors igen, 35 km. Det ska verkligen bli roligt!